Taloyhtiö, näin saat osakkaat paikalle yhtiökokoukseen!

Julkaistu: 20.02.2020

Kevään yhtiökokouskausi käy pian taloyhtiöissä kuumimmillaan. Taloyhtiön hallinnon eli hallituksen ja isännöitsijän kannattaa toimia sen eteen, että mahdollisimman moni osakkaista tulisi paikalle taloyhtiön tärkeimpään tilaisuuteen eli yhtiökokoukseen.

Vaikka yhtiökokouksessa tehdään jokaisen osakkaan kannalta tärkeitä päätöksiä, yhtiökokouksen osallistujamäärä jää monessa yhtiössä valitettavan pieneksi. Taloyhtiön hallinnolla on kuitenkin käytettävissään useita keinoja, joilla osallistumisaktiivisuutta voi pyrkiä parantamaan.

”Yhtiökokouksen ajankohta kannattaa ilmoittaa osakkaille heti, kun hallitus ja isännöitsijä ovat sen päättäneet. Samalla on hyvä mainita, milloin ja kenelle täytyy toimittaa yhtiökokouksen esityslistalle toivotut asiat”, neuvoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Postitusta ei kannata jättää viimeiseen lain sallimaan päivään

Virallisen yhtiökokouskutsun lähettämistä ei kannata jättää viimeiseen lain sallimaan ajankohtaan, sillä kaksi viikkoa ei välttämättä enää riitä takaamaan sitä, että kutsu saapuu ajoissa perille.

Kun halutaan aktivoida osakkaita osallistumaan taloyhtiön päätöksentekoon, kannattaa Kristel Pynnösen mielestä tehdä hieman enemmän kuin laki edellyttää.

”Myös yhtiökokouksen asiakirjat olisi hyvä lähettää kutsun liitteenä, vaikka lain mukaan riittääkin, että ne ovat nähtävillä esimerkiksi taloyhtiön kerhohuoneessa. Lähettämällä materiaalit osakkaille tehdään asiakirjoihin perehtyminen heille helpoksi ja saadaan paremmin perehtynyttä porukkaa paikalle kokoukseen”, Pynnönen sanoo.

Kristel Pynnönen kannustaa osakkaita ilmoittamaan sähköpostiosoitteensa taloyhtiölle yhtiökokouskutsun ja muiden materiaalien toimittamista varten. Jos taloyhtiöllä on osakkaan suostumus siihen, että yhtiökokousmateriaalit voi lähettää sähköpostilla, yhtiö saa kutsut perille helpommin, halvemmin ja lakkotilanteessa myös varmemmin kuin perinteisen postin välityksellä.

”Myös yhtiökokouksen pitopaikka ja -ajankohta kannattaa miettiä siltä kannalta, että osallistuminen olisi mahdollisimman vaivatonta osakkaille”, Pynnönen vinkkaa.

Viisi syytä osallistua yhtiökokoukseen

Lisätiedot medialle: