Porin yhtiömuotoisten asuntotonttien vuokriin ja lunastushintoihin tulossa rajuja korotuksia – Kiinteistöliitto Satakunta vastustaa uutta hinnoittelua

Julkaistu: 02.06.2020

Korona-aika koettelee kuntien, kuten myös taloyhtiöiden taloutta. Lähivuosina Porissa on päättymässä kerrostalotonttien maanvuokrasopimuksia usean eri kaupunginosan alueella. Porin kaupungin tekninen lautakunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 12.5.2020. Teknisen lautakunnan niukan enemmistön hyväksymä tonttien vyöhykehinnoittelu on nostamassa kustannuksia kohtuuttomasti Porissa. Kaikkia kaupungin asukkaita tulee kohdella oikeudenmukaisesti, joten sen vuoksi Kiinteistöliitto Satakunta haluaa tuoda julki seuraavat kommentit.

Porissa esitetyt yksikköhinnat ovat kuitenkin suuremmat, kuin vastaavissa kaupungeissa. Porissa on esitetty esimerkiksi Pormestarinluodon alueen kerrostalotonttien hinnaksi 122,50 euroa/kerros -m², kun Jyväskylässä (esimerkiksi Laajavuori) hinta on 101,00 euroa/ kerros -m².

Riihikedon ja Itätullin kaupunginosien alueen tonttien hinnaksi on taasen esitetty jopa 255,00 euroa/ kerros -m², kun esimerkiksi Seinäjoella kerrostalotonttien hinta on (kaupungilla myytävänä olevat tontit) 150,00 euroa/ kerros-m².

Kun tonttien vuokrasopimukset Porissa päättyvät, nousevat vuokrat hurjasti. Porilaisena esimerkkinä Pormestarinluodolla 70-huoneistoisen kerrostalon vuokra nousee nykyisestä 8.876,40 eurosta jopa 28.794,30 euroon. Osakkaiden vastikkeissa siis tonttivuokran osuus tulee olemaan jopa 0,60 euroa/kuukausi/ m². Vastikkeista siis viidennes menee pelkkään tontin vuokraan. Tällainen kustannusten nousu vaikuttaa väistämättä myös asuntojen hintojen kehitykseen negatiivisesti, vastaavalla tavalla miten kiinteistöveron nosto. Kehitys on huolestuttavaa, koska samaan aikaan monella alueella Porissa asuntojen hintakehitys on ollut negatiivinen.

Kiinteistöliitto Satakunta esitti, että Porin kaupunki hakisi vuokratonttien hinnoittelun määritykseen ARA:n vahvistuksen, jota käytetään useassa kunnassa, ja sitä käytettäisiin sekä hintasäännellyn asuntotuotannon tontin luovutuksissa, että vanhojen yhtiömuotoisten kerrostalotonttien hinnan määrityksessä. Tätä ei jostain syystä nyt haluttu tehdä.
Kaikissa vanhoissa yhtiöissä toteutunut rakennusoikeus ei vastaa kaavan rakennusoikeutta. Tämän kustannusvaikutus voi olla yhtiötasolla kymmeniä tai satoja tuhansia vuodessa ja yksilötasolla satoja euroja vuodessa.

Esitettyä muutosta Kiinteistöliitto Satakunta ei voi puoltaa, vaan esitämme asian palauttamista tekniseen lautakuntaan uudelleen valmisteltavaksi evästyksellä, että tonttien hinnoittelussa otetaan huomioon valtakunnallinen hintataso, jotta Porilaisten asumisen kustannuksiin ei tule kohtuuttomia korotuksia.

Kiinteistöliitto Satakunta ry:n hallitus ja toiminnanjohtaja Mari Häyhtiö-Viikilä