Kampanja kutsuu taloyhtiöt mukaan energiamurrokseen

Julkaistu: 15.02.2021

Taloyhtiöt voivat säästää merkittävästi kustannuksia ja vähentää asumisen ilmastopäästöjä energiatehokkuustoimilla. Taloyhtiöiden energiakysymyksiin paneudutaan kevään aikana infowebinaarien, viestintämateriaalien sekä neuvonnan kautta.

Noin 2,7 miljoonaa suomalaista asuu taloyhtiöissä. Asuinneliöiden lämmittämiseen ja viilentämiseen sekä kodin sähkönkulutuksen muodostamat kokonaispäästöt muodostavat noin 30 % yksilön hiilijalanjäljestä. Mahdollisuuksia asumisen päästöjen pienentämiseen on monia riippuen niin asuinmuodosta kuin -paikkakunnasta sekä taloyhtiön valinnoista.

”Onnistuessaan energiatehokkuustoimet voivat parantaa asumismukavuutta, mutta näkyvät myös osakkaiden kukkarossa säästönä. Tämä edellyttää sitä, että taloyhtiöissä hankkeet valmistellaan huolellisesti. Haluamme olla kampanjassa mukana tuomassa ja jakamassa tietoa taloyhtiöiden energiatehokkuuden edistämiseksi”, kertoo Kiinteistöliitto Satakunnan toiminnanjohtaja Mari Häyhtiö.

Kevään webinaareissa, viestintämateriaaleissa sekä taloyhtiöfoorumeilla keskitytään taloyhtiöiden energiatehokkuuteen sekä oman energian tuotantoon ja käyttöön. Lounais-Suomen alueelle suunnatut webinaarit järjestetään Varsinais-Suomen ja Satakunnan energianeuvojien sekä Kiinteistöliiton alueyhdistysten yhteistyönä.

Energiatarkastuksesta ja taloyhtiöfoorumeista tukea kulutuksen pienentämiseen

Osana kampanjaa taloyhtiöitä kannustetaan kevyen energiatarkastuksen teettämiseen ja taloyhtiöfoorumitoimintaan lähtemiseen. Taloyhtiön energiatarkastus on matalan kynnyksen selvitys, joka kartoittaa taloyhtiön energiansäästömahdollisuuksia.

”Taloyhtiön energiatarkastus on kevyt ja edullinen selvitys, joka perustuu LVI-asiantuntijan kiinteistöllä suorittamaan kiinteistökierrokseen, mittauksiin ja toimintakokeisiin sekä energiankulutuksen analysointiin. Mikä parasta, taloyhtiö saa raportin tehdyistä havainnoista sekä ehdotuksia jatkotoimenpiteistä. Tarkastuksen voi tilata palvelua tarjoavalta yritykseltä”, kertoo Varsinais-Suomen energianeuvoja Liisa Harjula Valoniasta.

Motivan ja alueellisen energianeuvonnan käynnistämän taloyhtiöfoorumitoiminnan tavoitteena on auttaa taloyhtiöhallitusten jäseniä verkostoitumaan, vertaisoppimaan ja löytämään yhdessä vastauksia energia-asioihin ja asumiseen liittyviin kysymyksiin. ”Etsimme samankaltaisia ja -ikäisiä taloyhtiöitä, jotka omalla lähialueellaan haluavat edistää hyvää ja energiatehokasta asumista. Taloyhtiöfoorumit ovat oivakohtauspaikka etenkin silloin, kun osallistuvilla taloyhtiöillä on samankaltaisia uudistus- ja peruskorjaustarpeita”, sanoo Satakunnan energianeuvoja Marjo Kekki.

Avoimet webinaarit keskiviikkoisin klo 17.30. Ilmoittautuminen ja lisätiedot: valonia.fi/taloyhtiokampanja

17.2.2021 Taloyhtiön lämmitysjärjestelmän valinta ja säätö
3.3.2021 Pienten taloyhtiöiden erityispiirteet (Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi)
24.3.2021 Aurinkosähkö taloyhtiössä