Taloyhtiöissä on vuoden tärkeimmät kokoukset tuloillaan

6.2.2023

Kevättalvi ja kevät ovat yhtiökokousten aikaa taloyhtiöissä. Ennen yhtiökokousta hallitus on kokoontunut ja valmistellut ja käsitellyt yhtiökokouksen asiat omassa kokouksessaan. Taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä vastaavat yhtiökokoukseen valmisteltavista asioista. Suurimmassa osassa taloyhtiöitä on enää vain yksi yhtiökokous vuodessa, mikä onkin ihan järkevää jo kustannussäästöäkin ajatellen. Vuoden aikana voi aina pitää ylimääräisiä yhtiökokouksia, jos tarve vaatii.

Kannustankin hallituksia valmistelemaan yhtiökokouksen asiat huolellisesti sekä perehtymään asioihin ja materiaaleihin riittävän hyvin etukäteen jo ennen hallituksen kokousta. Taloyhtiön yhtiökokoukseen kannattaa kaikkien osallistua, koska yhtiökokous on osakkaan tärkein vaikutuskanava. Siellä tehdään päätöksiä, joilla on merkitystä asuntojen arvon kehittymiseen ja säilymiseen. Lisäksi yhtiökokouksessa valitaan vuosittain taloyhtiön hallitus, vahvistetaan tilinpäätös ja talousarvio sekä päätetään yhtiövastikkeen suuruudesta. Kokouksessa päätetään ja tuodaan tiedoksi myös merkittävät remontit ja hankinnat. Osallistumalla yhtiökokoukseen pääsee vaikuttamaan asumisen kustannuksiin ja saa tietoa ja perusteluja siitä, miten taloyhtiön asioita hoidetaan.

Asunto-osakeyhtiölaissa on lueteltu hallituksen tehtävät. Sen mukaisesti hallitus huolehtii yhtiön hallinnosta sekä kiinteistön ja rakennusten pidon ja muun toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä, sekä vastaa siitä, että yhtiön kirjanpidon ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty. Yleistoimivalta asunto-osakeyhtiössä on kuitenkin yhtiökokouksella ja niinpä hallitus tarvitseekin yhtiökokouksen päätöksen toimiin, jotka yhtiön koko ja toiminta huomioiden ovat epätavallisia tai laajakantoisia, vaikuttavat olennaisesti osakkaiden hallinnassa olevan huoneiston käyttämiseen, taikka vaikuttavat olennaisesti osakkaiden velvollisuuteen maksaa yhtiövastiketta tai muihin osakkaan hallinnassa olevan huoneiston käyttämisestä aiheutuviin kustannuksiin.

Hallitus voi tehdä päätöksiä varojen käytöstä yhtiökokouksen vahvistaman talousarvion puitteissa. Tästä seuraa, että suuremmissa yhtiöissä hallitus voi yleensä päättää laajemmista kokonaisuuksista kuin pienessä yhtiössä. Yleisesti voidaan todeta, että mitä merkittävämmin asia vaikuttaa osakkaiden asemaan, sitä todennäköisemmin oikea paikka päättää siitä on yhtiökokous.

Muutamia vinkkejä, joiden avulla yhtiökokous sujuu hyvin

• Asiat käsitellään hyväksytyssä työjärjestyksessä.
  • Osallistujat ovat tutustuneet kokouskutsuun etukäteen.
  • Kerran käsiteltyihin asioihin ei palata.
  • Puheenvuorot jakaa puheenjohtaja.
  • Osallistujat miettivät ennen puheenvuoroa, kuuluuko asia yhtiökokoukselle, eli koskeeko se koko taloyhtiötä, vai voisiko asian selvittää suoraan isännöinnistä tai huoltoyhtiöstä. Esimerkiksi kylmä patteri tai vuotava wc-pönttö ovat asioita, joista ei välttämättä kannata keskustella yhtiökokouksessa, vaan niistä ilmoitetaan suoraan huoltoyhtiöön.

Oikein mukavaa yhtiökokouskevättä kaikille kustannuspaineista huolimatta!

Mari Häyhtiö

Toiminnanjohtaja Kiinteistöliitto Satakunta ja Rauman Kiinteistöyhdistys ry