Pakkoremontteja vai pelkkää paniikkia? Kiinteistöliiton keskustelutilaisuus SuomiAreenalla 30.6.2023

Julkaistu: 01.06.2023

Kiinteistöliitto osallistuu SuomiAreenaan järjestämällä keskustelutilaisuuden kevään aikana paljon esillä olleesta energiatehokkuusteemasta. Perjantaina 30.6. Eetunaukion lavalla (Yrjönkatu 15, Pori) järjestettävässä tilaisuudessa pureudutaan EU:n päätöksentekoelimissä parhaillaan käsiteltävään rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin.

Euroopan unionin valmisteleman direktiivin tarkoituksena on vähentää asumisen päästöjä, torjua energiaköyhyyttä ja lisätä energiaomavaraisuutta. Samalla monissa EU-jäsenmaissa on herännyt huoli, velvoittaako direktiivi korjaamaan myös sellaisia asuinrakennuksia, joissa ei ole muuta korjaustarvetta tai käyttöarvoa jatkossa sekä onko hankkeille saatavissa rahoitusta.

Keskusteluun osallistuu joukko eturivin puhujia: kansanedustaja Heikki Autto (kok.), kansanedustaja Eeva Kalli (kesk.), aluekehityksen asiantuntija ja Turun kaupungin tutkimusjohtaja Timo Aro sekä Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioiden johtava asiantuntija Petri Pylsy. Paneelin juontavat Kiinteistöliiton yhteiskuntasuhdepäällikkö Janne Salakka ja Kiinteistöliitto Satakunnan toiminnanjohtaja Mari Häyhtiö.

”Keskustelutilaisuuden järjestämällä haluamme herättää ajatuksia siitä, miten direktiivistä tehdään mahdollisimman hyvä ja toimiva. Samalla kun toteutetaan päästövähennyksiä ja kuljetaan kohti päätötöntä asumista, kodinomistajat on pidettävä mukana. Polun tulee olla vaikuttava, reilu ja oikeudenmukainen”, sanoo Kiinteistöliiton yhteiskuntasuhdepäällikkö Janne Salakka.

Pakkoremontteja vai pelkkää paniikkia? -keskustelutilaisuus Eetunaukion lavalla 30.6. klo 13-13.45.

SuomiAreenan ohjelma