Valittu Vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja ja Vuoden taloyhtiöteko

Julkaistu: 27.11.2023

Kiinteistöliitto Satakunta ry palkitsi Vuoden taloyhtiöpuheenjohtajan ja Vuoden taloyhtiöteon tänä vuonna ensimmäisen kerran. Näillä huomionosoituksilla halutaan tehdä näkyväksi usein talkoohengessä taloyhtiöiden hallituksissa tehtävää työtä ja vastuun kantoa yhteisistä asioista.

Vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja - Karoliina Tala As Oy Liinaharjantie 80-86.

Karoliina Talalla on toiminut asumansa taloyhtiön puheenjohtajana vuoden 2022 alusta. Aikaisempaa hallituskokemusta on kertynyt toisesta taloyhtiöstä.

Taloyhtiö on isohko, 1970-luvulla rakennettu, 86 asunnon yhtiö. Talaa ehdottaneet ovat kiitelleet hänen parantaneen taloyhtiön tiedottamista ja osakkaiden osallistumista taloyhtiön asioiden ja piha-alueiden hoitoon, luoden näin taloyhtiöön yhteisöllisyyttä. Häntä luonnehditaan henkilöksi, joka kuuntelee osakkaita ”herkällä korvalla” ja vie asioita hallituksen keskusteltavaksi ja käsiteltäväksi ja näin osakkaille syntyy kokemus, että voivat vaikuttaa asioihin. Tala puuttuu rohkeasti epäkohtiin ja hoitaa vaikeatkin asiat mallikkaasti ja ammattimaisesti.

Tala itse korostaa taloyhtiön puheenjohtajana luottamuksen vahvistamista, viestinnän ja tiedottamisen tärkeyttä. Taloyhtiön pihaa hoitaa huoltoyhtiö, mutta hän on itsekin innokas pihatöiden tekijä. Hän nauttii puutarhatöistä ja kokee samalla olevansa helposti osakkeiden saatavilla. Taloyhtiössä onkin viritelty yhteistä tekemistä, järjestetty kesäjuhlia ja nautittu yhdessä jouluglögejä.

Hallitustyöskentelyssä hän korostaa monipuolisen osaamisen hyödyntämistä ja sitä, että kukin saa loistaa omalla osaamisellaan, mutta asioita voi myös oppia. ”Kodin hankinta ja sen maksaminen on useimmille elämäntyö ja sen arvon säilyttämien on taloyhtiön hallinnon tärkeä tehtävä”

kommentoi Tala. Hän myös korostaa osakkaiden roolia päätöksenteoissa ja toivookin osakkailta runsasta osallistumista. ”Hallitus valmistelee, mutta yhtiökokous päättää” Tala korostaa.

Vuoden taloyhtiöteoksi valittiin As Oy Kiertokatu 11

Yhtiö on pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti hoitanut korjauksia. Yhtiössä on tehty perinteinen linjasaneeraus, julkisivut ovat hyvässä kunnossa (uudet ikkunat, katto, ovet yms.).  Pitkäjänteinen korjausvaroja kerääminen on saanut osakkailta positiivista palautetta. Nyt suunnitelmissa on uusia koko talon sähköjärjestelmä ja koska hoito ja varojen keräys on ollut pitkäjänteistä, on vuosien aikana säästetty yhtiölle varoja niin, eikä esimerkiksi kyseiseen sähkösaneeraukseen tarvitse osakkailta pyytää lisävastiketta (esim. rahoitusvastikkeen maksua) koska säästöillä voidaan rahoittaa koko työ, Yhtiön toiminta on esimerkki kiinteistöille siitä, että korjaustöiden ja niiden rahoitus kun on pitkäjänteisesti suunniteltu, ei yllättäviä tai nopeasti nousevia asumiskustannukset heiluttele osakkaiden taloutta.

Kiertokatu 11 hallituksen puheenjohtaja Marjo Mäkynen on uusi puheenjohtajana, mutta on ollut hallituksessa 20 vuotta. Hän kertoo yhtiön ostaneen vuokratontin omaksi vuonna 2015 ja yhtiökokouksen päätöksellä päädyttiin pitämään hoitovastikkeet aikaisemmalla tasolla. Näin kertyneillä varoilla on voitu rahoittaa remontteja. Kirjanpidossa näistä on tehty asuintalovarauksia.