Asunto vai koti?

8.1.2024

Opiskeluaikoina opettajamme kysyi, mitä eroa on asunnolla ja kodilla? Muistan vastanneeni jokseenkin näin; ”Asunto on enemmän tai vähemmän väliaikainen, mutta jos jossakin asuu pitkään, se voi muuttua kodiksi. Kotiin liittyy tunnetta ja usein myös ihmissuhteita”. Opettaja hymähti hyväksyvästi.

Maailma ympärillämme velloo ja sotaa käydään Euroopassa ja Euroopan portilla. Tiedotusvälineet vyöryttävät tietoisuuteemme kuvia ihmisistä, jotka surevat menetettyjen rakkaidensa lisäksi menetettyjä kotejaan. Osa heistä lähtee hakemaan turvaa muualta, mutta osalle ne rauniotkin ovat turvasatama, jota ei haluta jättää.

Me suomalaiset emme onneksi ole vuosikymmeniin joutuneet tällaisen todellisuuden kohteeksi, mutta muistijälkiä meilläkin suvuistamme löytyy.

Mistä rakentuu suomalaisten turvallisuuden tunne kodeissaan? Uskoakseni sekä fyysisestä, että henkisestä ja taloudellisesta turvallisuudesta.

Taloyhtiöissä asuu tai omistaa huoneiston noin puolet suomalaisista. Mistä muodostuu turvallisuuden tunne taloyhtiössä?

Taloyhtiöissä fyysisen turvallisuuden tunnetta lisää mm. ajantasainen lukitus ja avainhallinta sekä puuttuminen häiriötekijöihin. Myös hyvä piha- ja yleisten tilojen valaistus ja opasteet tukevat turvallisuuden tunnetta.

Henkinen turvallisuus onkin vaikeammin määriteltävä. Se on tunne, joka on jokaisen oma ja sitä vaikea ulkopuolisen määritellä. Naapureiden tunteminen, taloyhtiön talkoot tai porukalla pihakeinussa istuminen tuo mukavaa yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja yhteisöllisyyttä ja lisää näin turvallisuudentunnetta. Joku taas mieluummin elää omissa oloissaan ja naapurin tapaaminen rappukäytävässä tai hississä tuntuu epämukavalta. Molemmat tavat elää ovat onneksi taloyhtiössäkin mahdollista.

Henkinen ja taloudellinen turvallisuuden tunne limittyvät usein toisiinsa. Taloyhtiöiden taloudellisten asioiden hoito vaikuttaa suoraan sen osakkaisiin. Pitkäjänteinen, suunnitelmallinen ja ajoissa asioihin tarttuva taloyhtiön ylläpitoja hoito ovat paras tapa välttää yllättäviä asioita, jotka useinkin aiheuttavat taloudellista huolta osakkaissa.

Taloyhtiöille jäsenyys paikallisessa Kiinteistöliiton yhdistyksessä tarjoaa paljon mahdollisuuksia saada neuvoja, kartuttaa ja ylläpitää osaamistaan taloyhtiöiden asioiden hoidossa.  Tarjontaan kannattaa tutustua niin yhdistysten nettisivuilla kuin ottaa Facebook-sivutkin seurantaan.

Omalta osaltani uutena Kiinteistöliitto Satakunta ry:n ja Rauman Kiinteistöyhdistys ry:n toiminnanjohtajana haluan olla luomassa hyviä edellytyksiä jäsentaloyhtiöiden hallitusten osaamisen kartuttamiseen. Jotta vastaisuudessakin asunnot tuntuisivat asuttavilta ja järkeviltä sijoituskohteilta ja kodit tuntuisivat kodeilta.

Salla Kopo

Kirjoittaja työskentelee Kiinteistöliitto Satakunnan ja Rauman Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtajana.