Energiatehokkuus hyödyttää niin osakasta, taloyhtiötä kuin ympäristöä

22.2.2021

Taloyhtiöt ja kiinteistöjen omistajat herätkää, nyt on aika toimia! Haluan tällä kirjoituksella muistuttaa kiinteistöjen omistajia ja johtoa tällä hetkellä haettavana olevasta Aran energia-avustuksesta. Suomen valtio tukee Aran (Asumisen ja rahoitus- kehittämiskeskus) kautta energiaremontteja.

Rahaa on vuonna 2021 jaossa 40 miljoonaa euroa ja vielä vuonna 2022 saman verran. Nyt siis kannattaa taloyhtiöiden selvittää mahdollisuudet tehdä järkeviä investointeja, joilla saadaan aikaan taloudellisia, ympäristöystävällisiä ja työllistäviä etuja.

Porissakin on jo toteutettu lukuisia ”energiataloudellisia korjaustöitä”, joilla taloyhtiöt ovat saaneet energiakulutuksiaan laskettua useita kymmeniä prosentteja. Kauttani halukkaat saavat lisätietoja kyseisistä kohteista.

Energiaremonttiasia voi tuntua vaikealta, mutta ammattilaisten kanssa tehtävät selvitykset antavat hyvän pohjan taloyhtiöille siihen, mitkä toimet missäkin yhtiössä ovat järkeviä toteuttaa. Selvitykset ovat edullisia ja jos hanke on tukikelpoinen, niin myös alkukartoitukset ovat avustuksen piirissä.

Aran energia-avustuksia siis myönnetään vielä kaksi vuotta, joten nyt on paras hetki selvittää taloyhtiöiden mahdollisuudet kyseiseen asiaan.  Energiakustannukset kun ovat taloyhtiöissä suurin kuluerä ja niissä on tietysti parhaat mahdollisuudet saada merkittäviä säästöjä. Parhaimmillaan voidaan yhdellä iskulla parantaa asumisviihtyvyyttä, laskea asumiskustannuksia, huolehtia omaisuuden arvosta ja edesauttaa yhteiskunnan siirtymistä kohti hiilineutraaliutta.

Hyvä sisäilma on aina oleellinen osa energiatehokkuutta eikä energiatehokkuus ole poppakonsteja, vaan suunnitelmallista kiinteistönpitoa!

Mari Häyhtiö

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Satakunnan ja Rauman Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtajana.