Osakkaiden lompakoille tungosta

5.3.2024

Taloyhtiöiden hallitukset ovat paraikaa vaikeiden tai vähintäänkin epämiellyttävien asioiden äärellä. Kohoavat taloyhtiön ylläpito- ja hoitokustannukset luovat painetta tuoda yhtiökokoukseen ehdotus hoitovastikkeiden nostosta.

Suomen hallitus eriytti maapohjan kiinteistöveron yleisestä kiinteistöveroprosentista ja alarajaa nostettiin 1,3 prosenttiin. Satakunnassa tämä tarkoitti tonttien kiinteistöveron nousua lähes kaikissa kunnissa. Rakennuskustannusindeksiin sidottu rakennuksen verotusarvo nousee samaan aikaan 2,1 prosenttia. Mikäli taloyhtiö sijaitsee vuokratontilla, jonka vuokra on sidottu elinkustannusindeksiin, vuokrakustannuksiin on varattava, tarkastuskuukaudesta riippuen, jopa viidestä kuuteen prosenttiin lisää.

Kaukolämmön hintoihin on tullut parina viime vuotena merkittäviä korotuksia ja kun tähän lisätään kuluvan talven pakkasjaksot, on varauduttava lämmityskustannustenkin osalta nouseviin kustannuksiin.

Taloyhtiöiltä vietiin mahdollisuus jätteiden keräilyn kokonaisvaltaiseen kilpailuttamiseen. Porinkin seudulle muodostettiin alueellinen jäteyhtiö joka sai osuvan nimen, Keräämö. Kustannusten luvattiin laskevan, kun sama jäteauto poikkeaa järjestelmällisesti jokaisella tontilla. Alku ei valitettavasti näytä hyvältä maksajan näkövinkkelistä katsottuna, esimerkiksi pakkausjätteiden tyhjennysmaksu yli kaksinkertaistui yksityiseen toimijaan verrattuna. Muitakin synnytyskipuja niin omien havaintojeni kuin maakuntalehden mielipide- ja tekstaripalstan mukaan näyttää olevan.

Hoitovastikkeet onkin syytä pitää hoitokulujen tasolla, unohtamatta erillisvastikkeita ja vuokria. Tällaisina taloudellisesti haastavina aikoina korostuu myös ajantasaisen ja aktiivisen vastikevalvonnan merkitys. Mitä nopeammin rästeihin pystytään reagoimaan, sen parempi asianosaisille kuin koko taloyhtiöllekin. Myös taloyhtiön taloudellinen puskuri on hyvä pitää kunnossa ja huolehtia, että maksuvalmius on kunnossa ja puskuria löytyy muutaman kuukauden verran. Hallituksissa on syytä miettiä valtuutuksien pyytämistä yhtiökokoukselta ylimääräisten vastikkeiden keräämistä varten. Pääomavastiketta keräävissä taloyhtiöissä on seurattava myös näiden ajantasaista maksamista.

Myös kulupuolta on hyvä seurata. Onko mahdollista laskea huoneistojen tai yleisten tilojen lämpötilaa? Ovatko saunavuorot järjestetty käytön kannalta järkevästi ja kustannustehokkaasti? Onko jäteastioiden tyhjennysväli oikeassa suhteessa astioiden täyttymiseen?

Jotakin hyvääkin vuodenvaihde toi mukanaan. Asunto- ja kiinteistöosakkeiden varainsiirtovero aleni 2 prosentista 1,5 prosenttiin. Tämä toi pienen huojennuksen asunnonvaihtajille ja asuntosijoittajille. Samaan aikaan korotkin lähtivät pieneen laskuun. Nämä ovatkin kiinteistövälittäjien mukaan vilkastuttaneet asuntokauppaa myös Satakunnassa, etenkin kasvukeskuksien muuttovalmiiden asuntojen osalta.

Salla Kopo

Kirjoittaja työskentelee Kiinteistöliitto Satakunnan ja Rauman Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtajana.