Aika siirtyä palveluntuottajasta yhdistyksen palvelujen kuluttajaksi

Julkaistu: 07.08.2019

Maailma muuttuu ja me sen mukana. Omalta kohdaltani muutos merkitsee siirtymistä lopullisille eläkepäiville myös kiinteistöyhdistystoiminnasta 5.8.2019 lukien. Siirryn siis yhdistyksen palveluiden tuottajasta sen palveluiden kuluttajaksi. Sain joitakin aikoja sitten Kiinteistöliiton kultaisen ansiomerkin yli 30 vuotisesta palvelusta liiton ja yhdistyksen toiminnassa eli joku voisi sanoa, että oli jo aikakin.

Kiinteistöliitto Satakunnan ex-toiminnanjohtaja Eino Taulu, Pori 5.8.2019

Luovutamme Teija Hokkasen kanssa toiminnan luottavaisena uusiin käsiin samalla, kun Sakipa Oy Isännöinnin palvelusopimus päättyy. Toiminnanjohtajana aloittaa Mari Häyhtiö-Viikilä ja hän toimii samalla koko Lounais-Suomen aluepäällikkönä hoitaen myös Rauman Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtajatehtävät ja alueen jäsensihteeritehtävät. Yhdistyksemme hallitus päättää toimintamme linjat ja talouden. Uskon, että toteutettu järjestely tuottaa lisäarvoa yhdistykselle ja jäsenistölle. Suomen Kiinteistöliiton toiminta on hyvässä kehitysvaiheessa ja eri yhdistykset tekevät hyvää yhteistyötä jäsenistön eteen. Tässä yhteisössä ja myös meidän yhdistyksen nopeasti kasvaneen jäsenkunnan parissa Marille on hyvä toivottaa menestystä ja hyvää jäsenistön palvelualttiutta tuleville vuosille.

Alkanut 2000-luku ja erityisesti sen toinen vuosikymmen on merkinnyt jatkuvaa muutosta ja uudistusta myös kiinteistösektorilla. Yhdistyksen hallituksessa pohdimme vuoden alkupuolella ns. strtegiaa eli tapaamme toimia tulevina lähivuosina (katso tarkemmin yhdistyksen kotisivut). Suurempia muutoksia on tapahtunut ja tapahtumassa sähköisessä tiedonvälityksessä eli ns. digitalisaatiossa. Esimerkiksi sähköiseen huoneistotietojärjestelmään siirtyminen ja paperisten osakekirjojen poistuminen ovat todella merkittäviä uudistuksia. Kiinteistöliiton tiedottaminen siirtyy myös hiljalleen yhä enemmän sähköiseen muotoon. Taloyhtiöiden hallituksissa kannattaa rohkeasti rekisteröityä liiton ja yhdistyksen kotisivujen käyttäjäksi ja sen jälkeen helposti kirjautua sivuille. Rekisteröityminen vaatii käyttäjän sähköpostiosoitetta ja sen antamiselle muutenkin saa merkittävästi taloyhtiön toimintaa helpottavaa tietoa. Itse olen ollut aktiivinen uudistusten hyödyntäjä ja suosita ennakkoluulottomuutta myös muille.

Kiinteistöyhdistysten tarkoituksena on toimia taloyhtiöiden hallinnon eduksi. Yhdistys on hallituksen puheenjohtajan ja jäsenten kaveri ja edunajaja. Siksi toivon, että jäsenistön edustajat rohkeasti hyödyntävät koulutukset, joita järjestetään ja kysyvät neuvoa taloyhtiön ongelmiin.

Haluamme Teija Hokkasen kanssa kiittää jäsenistön edustajia menneiden vuosien yhteistyöstä. Samalla toivotamme taloyhtiöissä aktiivisuutta osakkaille yhtiökokouksiin ja mukaan hallitustyöskentelyyn. Vain siten vaikutetaan oman taloyhtiön hyvään hoitoon, mikä tulee yhä tärkeämmäksi, kun kiinteistöt ikääntyvät ja korjaustarpeet lisääntyvät.

Kiinteistöliitto Satakunnan ex-toiminnanjohtaja Eino Taulu, Pori 5.8.2019