
Kotibotti opastaa taloyhtiöiden toimijoita 24/7 tekoälyä hyödyntäen
Julkaistu: 14.03.2025
Taloyhtiöitä ja asumista koskevissa asioissa kaikki taloyhtiöiden toimijat saavat tietoa ja neuvoja Kiinteistöliiton uudesta palvelusta. Kotibotti on maksuton vuorovaikutteinen palvelu, joka neuvoo ja opastaa kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta. Uusi palvelu hyödyntää vastauksissaan tekoälyä ja palvelee useilla kielillä.
Kotibotti käyttää tekoälyä vastauksissaan alan asiantuntijoiden laatimien valmiiden vastausten lisäksi. Tekoälyn lähdeaineistona käytetään Kiinteistöliiton julkaisemia oppaita sekä webinaarien, Taloyhtiökupla-podcastin ja verkkosivujen sisältöjä. Kotibottia koulutetaan jatkuvasti lisäämällä uutta lähdemateriaalia.
Ajankohtaisten yhtiökokousta koskevien asioiden lisäksi Kotibotti osaa vastata kunnossapitovastuuta, yhtiövastikkeita ja osakasmuutostöitä koskeviin kysymyksiin. Tekoälyn avulla Kotibotti antaa vastauksia muistakin taloyhtiöissä puhuttavista seikoista. Kotibotti ei anna sitovaa oikeudellista ohjetta eikä neuvoa.
Suomen lisäksi Kotibotti opastaa myös ruotsiksi, englanniksi, saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, viroksi sekä venäjäksi. Kieliversioinnin avulla pystytään opastamaan asumisen asioissa ja taloyhtiöiden toimintaan liittyvissä kysymyksissä myös muita kuin suomenkielisiä asukkaita ja taloyhtiöissä toimivia ihmisiä.
Kotibotti korvaa aiemmat Kiinteistöliiton sivustolla toimineet botit. Kiinteistöliiton muut neuvontapalvelut ovat jatkossakin jäsentalojen hallinnon käytettävissä puhelinpalveluna aiempaan tapaan. Kotibotti ohjaa kysyjää vastauksissaan lisätiedon lähteille ja Kiinteistöliiton eri palveluihin.
Kotibotti on kaikkien käytettävissä osoitteessa www.kiinteistoliitto.fi/palvelut/kotibotti.
Lisätietoja:
Jarmo Siira, järjestelmäasiantuntija
puh. 040 9236040
Timo Tossavainen, yhteysjohtaja
puh. 050 3209464