Taloyhtiö tueksi paloturvalliseen asumiseen

Julkaistu: 25.11.2019

Paloturvallisuusviikolla kannattaa pysähtyä miettimään taloyhtiön ja asuntojen paloturvallisuutta. Taloyhtiön on hyvä muistuttaa asukkaita säännöllisesti tarkastamaan omien palovaroitintensa toimivuus, ja asukkaiden puolestaan on hyvä muistaa huolellisuus esimerkiksi ruuanlaitossa ja kynttilöiden polttamisessa.

Paloturvallisuusviikon teemana ovat tänä vuonna lieden käytöstä aiheutuvat tulipalot. Päivittäin suomalaisissa kodeissa on keskimäärin kahdeksan tulipaloa, joista noin kolme johtuu lieden käytöstä. Liesipaloista puolestaan kaksi kolmannesta johtuu valvomattomasta lieden käytöstä, kolmannes taas asiaankuulumattomasta tavarasta lieden päällä.

Taloyhtiön paloturvallisuus on kaikkien etu

Asunto-osakeyhtiölain mukaan perustasoiset sähköverkkoon kytketyt palovaroittimet varavirtalähteineen kuuluvat yhtiön kunnossapitovastuulle. Paristokäyttöisten palovaroitinten kunnossapidosta tulee asukkaiden huolehtia itse.

”Taloyhtiön paloturvallisuus on kaikkien etu. Huolellinen yhtiö varmistaa säännöllisesti omien palovaroittimiensa toimivuuden ja muistuttaa myös asukkaita tarkastamaan paristokäyttöisten palovaroitintensa toimivuuden”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Taloyhtiöltä apua paristojen vaihtamiseen

Kaikki asukkaat eivät välttämättä kykene itse huolehtimaan siitä, että asunnossa on toimiva palovaroitin.

”Asukkaat eivät välttämättä pysty itse vaihtamaan pattereita palovaroittimiinsa tai ehkä he eivät edes tiedä, että patterit on syytä vaihtaa säännöllisesti”, Pynnönen sanoo.

Pelkästään pattereiden toimivuudesta huolehtiminen ei riitä, sillä palovaroitin tulee ennen pitkää käyttöikänsä päähän ja lakkaa toimimasta, vaikka paristot olisikin vaihdettu. Varoittimeen kertyvä pöly, rasva ja muu lika voivat estää varoittimen toiminnan. Viranomaiset suosittelevat, että palovaroittimet vaihdetaan uusiin 5-10 vuoden välein.

”Taloyhtiö voi hankkia myös paristokäyttöiset uudet palovaroittimet asukkaitten puolesta ja muistuttaa pattereiden vaihtamisesta vaikkapa toimittamalla uudet. Tarvittaessa taloyhtiön on hyvä tarjota myös apua pattereiden vaihtamiseen esimerkiksi tilaamalla työn huoltoyhtiöltä”, Pynnönen suosittelee.

Palovaroittimista huolehtimiseen sopiva ajankohta voisi olla esimerkiksi vuosittain vietettävään paloturvallisuusviikkoon liittyvä palovaroitinpäivä 1.12.

Kodin paloturvallisuusvinkit

• Älä sijoita kynttilää palavalle alustalle äläkä jätä sitä yksin palamaan.
  • Älä jätä ruokaa kypsymään ilman valvontaa.
  • Älä jätä lieden päälle mitään sinne kuulumatonta.
  • Älä kuivata vaatteita saunassa tai muutenkaan käytä saunaa varastona.
  • Sijoita palovaroitin jokaiseen makuuhuoneeseen ja poistumisreiteille.
  • Pidä sammutusvälineet toimintakunnossa, ja varmista, että kotiväki tietää, missä ne ovat. Harjoitelkaa yhdessä käyttämään niitä.
  • Pidä poistumisreitit esteettöminä, äläkä sijoita tavaroita tukkimaan tietä.
  • Suunnitelkaa yhdessä kotiväen kanssa, miten kukin toimii, jos tulipalo syttyy.
  • Suunnittele reitit, joita pitkin pääsee kotoa turvaan tulipalon syttyessä.
  • Lataa älypuhelimiin 112-sovellus ja opettele kotiväen kanssa hätäpuhelun soittaminen

Paloturvallisuusviikko 23.11.-1.12.2019

Lisätietoja medialle: