Taloyhtiöt muistettava sähkötuen valmistelussa

Julkaistu: 21.12.2022

Hallitus valmistelee marras-joulukuun sähkölaskuja koskevan kertakorvauksen käyttöönottoa keskiviikkona 21.12.2022. Suomen Kiinteistöliitto pyytää valmistelijoita huomioimaan myös suomalaiset taloyhtiöt valmistelussa.

Noin joka toinen suomalainen asuu taloyhtiössä. Kiinteistöliitto muistuttaa, että sähkön hinnannousu iskee myös taloyhtiöissä asuviin.  Esimerkiksi sähkölämmitteisissä rivitaloyhtiöissä sähkön kulutus on suurta. Samoin maalämmön tuotannossa kuluu runsaasti sähköä, joten myös maalämpöön siirtyneet taloyhtiöt kokevat sähkön hinnannousun kukkarossaan.

Huolemme on, että osa tukea tarvitsevista jää suunnitellun kompensaatiomallin ulkopuolelle, mikäli kaikki yritykset taloyhtiöt mukaan lukien rajataan tuen ulkopuolelle. Asunto-osakeyhtiö eli taloyhtiö on juridisesti katsottuna yritys, mutta sen tehtävä ei ole tuottaa voittoa vaan se on tapa järjestää asumista. Asunto-osakeyhtiöissä osakkaat maksavat pääsääntöisesti kaikki asunto-osakeyhtiön kulut yhtiövastikkeina, joten heidän asemansa ei eroa taloudellisessa mielessä esimerkiksi omakotitalossa asuvasta. Asunto-osakeyhtiö onkin tosiasiassa vain väliporras asukkaan ja sähköyhtiön välissä.

Sähkön kallistuminen näkyy erityisesti niissä taloyhtiöissä, joissa on suora sähkölämmitys. Tukien ulkopuolelle jäisivät niissä taloyhtiöissä asuvat, joissa asuntokohtainen sähkönmittaus on toteutettu taloyhtiön omilla sähkömittareilla, ei sähkön jakeluverkkoyhtiön mittauksin. Tällöin asuntojen sähkönkulutus maksetaan tyypillisesti taloyhtiölle mitatun kulutukseen mukaan sähkövastikkeen muodossa, ei suoraan sähkön myyjälle.

Kiinteistöliitto katsoo, että tukimuotoja valmisteltaessa taloyhtiöitä tulee kohdella yhdenvertaisesti suhteessa muihin asumismuotoihin. Keskeistä on kohdentaa tukitoimet niille, jotka tukea todella tarvitsevat – asumismuodosta riippumatta.

Lisätiedot:

Janne Salakka, yhteiskuntasuhdepäällikkö