Kiinteistöyhdistykset tiivistävät yhteistyötä Lounais-Suomen alueella - myös Satakunnan Kiinteistöyhdistyksen vetovastuu vaihtuu ensi kesänä

Julkaistu: 22.11.2018

Tiedote yhdistyksen kotisivuille 23.11.2018

Kiinteistöyhdistykset tiivistävät yhteistyötä Lounais-Suomen alueella – myös Satakunnan Kiinteistöyhdistyksen vetovastuu vaihtuu ensi kesänä

Kiinteistöliitto Satakunta, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ja Rauman Kiinteistöyhdistys ovat tehneet yhteistyötä jo yli kymmenen vuoden ajan. Vuonna 2007 solmittu alueyhteistyösopimus on jäsenille näkynyt erityisesti viestinnässä sekä koulutustilaisuuksien järjestelyissä. Alueelle toimitetaan yhteinen jäsenlehti, sekä yhteinen jäsentiedote.

Yhteistyösopimuksen päivittämisestä on keskusteltu ja erityisen ajankohtaiseksi asia on tullut, kun toiminnanjohtaja Eino Taulu on esittänyt toiveensa siirtyä vähitellen kokonaan vapaaherraksi ikäänsä vedoten. Sysäys alueellisen yhteistyön syventämiseksi lähti liikkeelle kesäkuussa 2017 pidetyssä yhteiskokouksessa. Tämän jälkeen valmistelua on tehty yhdistysten hallitusten, puheenjohtajiston ja toiminnanjohtajien kesken. Uusi hallitusten hyväksymä yhteistyösopimus solmittiin 25.10.2018.

Kiinteistöyhdistykset jatkavat juridisesti ja toiminnallisesti itsenäisinä yhdistyksinä, joilla on oma hallintonsa. Keskitettyjen alueellisten jäsenpalvelujen tuottajana toimii Varsinais-Suomi ja keskitetyistä jäsenpalveluista vastaa sen toiminnanjohtaja, joka toimii ensi kesänä palkattavan aluepäällikön operatiivisena esimiehenä. Aluepäällikkö toimii Satakunnan ja Rauman yhdistysten hallitusten alaisena toiminnanjohtajana ja hoitaa koko alueen yhdistysten jäsensihteeritehtävät. Työntekijän työtehtävät ja palkkauksen kustannukset jaetaan kolmen yhdistyksen kesken suhteessa Varsinais-Suomi 2/5, Satakunta 2/5 ja Rauma 1/5. Työpiste tulee sijaitsemaan Porissa ja yhteistyö Varsinais-Suomen ja Rauman toimistoon on tiivis. Rekrytointi aloitetaan keväällä 2019.

Kiinteistöliiton toiminnan kivijalka on jäsenyhdistyksien ja jäsenten palvelu sisältäen erityisesti koulutuksen, jäsenten neuvonnan ja ajankohtaisen tiedottamisen. Laadukkaiden palveluiden perustana ovat jäsenten muuttuvat ja kehittyvät tarpeet, joihin ollaan vastaamassa uudella järjestelyllä.

- ”Tavoitteena on entisestään kasvattaa Kiinteistöliiton tarjoamia palveluja ja jäsenmäärää erityisesti Porin ja Rauman  seuduilla”, toteavat Satakunnan toiminnanjohtaja Eino Taulu ja Rauman toiminnanjohtaja Mikko Vapanen. Molemmat ovat aikaisemmin hoitaneet tehtävää oman toimensa ohella. Eino Taulu siirtyy nauttimaan tältäkin osin ansaittuja eläkepäiviä ja Mikko Vapanen jatkaa Rauman Kiinteistöyhdistyksen puheenjohtajana sekä työtään Rauman Talokeskuksen toimitusjohtajana.

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio on tulevista uudistuksista innoissaan. – ”Ilman aikaisempaa hyvää yhteistyötä ja hyvää keskinäistä luottamusta emme olisi tähän vaiheeseen päässeet. Uskon, että jäsenemme koko alueella hyötyvät alueellisen yhteistyön lisäämisestä”.

Kiinteistöliitto Satakunnan toiminnoille ja alueyhteistyön hoidolle tullaan hakemaan uusi toimitila Porissa ensi kesän aikana, jolloin päättyy pitkään jatkunut toiminnanjohtaja- ja sihteeritehtävien hoito Sakipa Oy Isännöinnissä Eino Taulun ja Teija Hokkasen toimesta. ”Haikein mielin joskin muutosta hyvänä pitäen jätämme pitkään jatkuneen jäsenkunnan palvelun” viestittävät Eino ja Teija. ”Tulemme tiukalla asenteella hoitamaan hommat loppuun ensi kesään niin, että uuden toimijan on hyvä jatkaa tehtävässään jäsenpalvelussa. Tiedotamme myöhemmin lisää”

[ET1]Yllä oleva kommentti