Tiedote yhdistyksen kotisivuille 23.11.2018

Julkaistu: 22.11.2018

Kylpyhuoneremontti on yleinen taloyhtiöissä. Kylppäri remontoidaan usein taloyhtiön putkiremontin, osakkaan muutostyön tai kosteusvauriokorjauksen yhteydessä. Kaikissa tapauksissa korostuu remonttiin valittujen palveluntuottajien pätevyys. Kuka tahansa ei osaa suunnitella ja korjata kylpyhuoneita.

Valmistaudu huolellisesti

Hankkeeseen ryhtyvän on selvitettävä kylpyhuoneen nykytila, kuten rakenteet, materiaalit ja vauriot. Jos kohteessa tehdään purkutöitä, on varmistettava myös, ettei purettavat rakenteet sisällä asbestia tai muita terveydelle haitallisia aineita. Hankkeeseen ryhtyvän on lisäksi selvitettävä rakennusvalvonnasta, tarvitaanko hankkeeseen viranomaislupaa.

Palveluntuottajien hankinnassa on kiinnitettävä huomiota laadittavien sopimusten sisältöön. Esimerkiksi suunnittelusopimuksessa kannattaa ottaa huomioon suunnittelijoiden mahdolliset työmaakäynnit ja sopimuspiirustusten muutoshinnoittelu. Suunnittelija laatii asetettujen tavoitteiden mukaiset suunnitelmat, miten ja millä tuotteilla kylpyhuoneremontti toteutetaan. Suunnittelija esittää myös tarvittavat laadunvarmistustoimet.

Kylpyhuoneremontissa on suotavaa käyttää sertifioituja tuotteita koska niiden soveltuvuus märkätiloihin on todennettu tyyppikokeiden avulla. Remontin laajuudesta ja sisällöstä riippuu, miten paljon yhteistyötä tehdään viranomaisten, arkkitehdin, kuntotutkijan tai eri alojen suunnittelijoiden kanssa.

Kylpyhuoneremontteja tekevien vedeneristäjien ja valvojien pätevyyden voi todentaa esimerkiksi Eurofins Expert Service Oy:n myöntämällä henkilösertifikaatilla. Kaikkien palveluntuottajien kanssa laaditaan aina kirjallinen sopimus.

Remontin aikana

Remontin aikana tehdään tarkastuksia ja katselmuksia, joista pidetään tar­kastusasiakirjaa. Näitä katselmuksia ovat aloitus-, purku-/pohja-, vedeneristys- ja loppukatselmus. Ennen vedeneristystyötä tarkastusasiakirjaan kirjataan ainakin lämpötila, alustan kosteuspitoisuus, alustan tasaisuus, puhtaus, kallistukset, läpivientien sijainti ja kynnysratkaisut. Märkätilatöiden asentajille ja valvojille laaditut maksuttomat mallipöytäkirjat löytyvät Eurofins Expert Service Oy:n verkkosivustolta.

Nestemäisiä vedeneristeitä käytettäessä on riittävän kuivakalvonpaksuuden saavuttaminen vedeneristeen toimivuuden kannalta ensisijainen edellytys. Ohueen vedeneristeeseen tulee helposti reikiä, joiden kautta vesi imeytyy rakenteeseen. Kuivakalvonpaksuus todennetaan luupilla vedeneristeestä irrotetuista koepaloista.

Remontin jälkeen

Remontin jälkeen työtilat, kulkureitit ja piha-alueet siivotaan ja jätteet kuljetaan pois sopimuksenmukaisesti. Kaikki suunnitelma-, työselostus-, sopimus-, tarkastus- ja valvonta-asiakirjat liitetään työmaakansioon ja luovutetaan kohteen vastaanottotarkastuksessa.

Kirjoittaja, tekniikan tohtori Jari Virta, työskentelee Suomen Kiinteistöliitossa kehityspäällikkönä